Hoe vraag ik een inkomensverklaring op?

De sociale huurwoningen worden toegewezen op basis van passend toewijzen. Hiervoor is het belangrijk dat je inkomen bekend is.
Je kunt alleen reageren als je van jezelf, je medeaanvrager en andere meeverhuizende volwassenen (uitzondering kinderen) de inkomensverklaring hebt toegevoegd.


Wijkt je huidig inkomen af van de gegevens op de inkomensverklaring? Dan kun je dit handmatig wijzigen. Je moet dan altijd je huidige loonstroken/uitkeringsspecificatie toevoegen bij Overige inkomensformulieren.

Let op: Als de corporatie niet in de documenten kan terug zien dat je inkomen past bij de huurprijs, kun je worden overgeslagen voor de woning.
 

Belangrijk:

Een inkomensverklaring vraag je alleen op als je actief op woningen wilt gaan reageren. Op jouw inschrijving staan alleen de inkomensverklaringen van 2018 en 2019. Oudere inkomensverklaringen verwijderen wij jaarlijks van de inschrijvingen. Verwijder je BSN-nummer voordat je de inkomensverklaring toevoegt.

 

Opvragen inkomensverklaring

Je kan de inkomensverklaring zowel digitaal als telefonisch opvragen. Via Mijn Belastingdienst kan je de inkomensverklaring direct downloaden.

  1. Ga naar https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/ en log in met je DigiD.
  2. Kies vervolgens voor Inkomstenbelasting - Belastingjaar (kies hier het gewenste jaartal) - Mijn inkomsten
  3. Kies tenslotte voor: Inkomensverklaring downloaden als PDF. 

Zo ziet een inkomensverklaring eruit:

 

LStaat er onder 'Mijn inkomsten' een geel uitroepteken? Dan is het niet mogelijk om de inkomensverklaring digitaal op te vragen. Je kan de inkomensverklaring dan telefonisch opvragen via 0800-0543 (gratis). Binnen vijf werkdagen krijg je de inkomensverklaring thuis gestuurd. 

Zo voeg je zelf de inkomensverklaring toe aan je inschrijving:

Stap 1: Log in op www.woninginzicht.nl met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Stap 2: Kies voor het tabblad Mijn documenten.

Stap 3: Kies 'Verplichte inkomensformulier(en).

Stap 4: Voeg het document toe en vul de gevraagde gegevens in. Klik daarna op 'Documenten toevoegen' en je kunt weer reageren op woningen.

Let op: Bij de 'Overige inkomensformulieren' voeg je alleen documenten toe als jouw inkomen sterk is gewijzigd.

Indexeren van het inkomen:

Op basis van de gegevens die je invoert, wordt er berekend wat je verwachte inkomen van dit jaar is (je inkomen wordt ge├»ndexeerd). 

Veilig je documenten uploaden:

Wij adviseren om het BSN af te schermen. De overheid heeft hiervoor de KopieID-app gelanceerd. De app, geschikt voor Android, Windows en iOS, geeft je de mogelijkheid om een veilige kopie te maken van je paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. 

Wanneer om een inkomensverklaring wordt gevraagd, scan je deze in met de app. Op deze scan kun je vervolgens de gevoelige informatie zoals je BSN doorstrepen. Je burgerservicenummer hoeft immers bijna geen enkel bedrijf in de administratie te verwerken. 

Gratis:

De app is een uitgave van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en is gratis verkrijgbaar. Je kunt de KopieID app downloaden:

 

Via e-mail je vraag stellen

Woning in Zicht is een digitaal loket. Voor vragen omtrent je inschrijving helpen we je graag via e-mail. Vul het contactformulier in als je een vraag hebt. 

Wij streven ernaar op werkdagen binnen 24 uur te reageren. 

 

Telefonisch of persoonlijk jouw vraag stellen

Wil je graag iemand (telefonisch) spreken? Dan kun je contact opnemen met een van de deelnemende corporaties: contactgegevens van de corporaties