Reageren

Hieronder vind je informatie over het reageren op woningen. 

Ik kan niet reageren omdat mijn inkomensverklaring nog niet is toegevoegd? 

Voordat je kan reageren op woningen dien je een inkomensverklaring toe te voegen aan je inschrijving. Dit is verplicht. 

Je kan de inkomensverklaring toevoegen aan je inschrijving via 'Mijn documenten' en 'Verplichte inkomensformulier(en). Als dat niet lukt, dan kan je de inkomensverklaring ook mailen naar infowoninginzichtnl. Dan voegen wij de verklaring toe aan je inschrijving. 

Blijf op de hoogte van het aanbod en stel een zoekprofiel in

Bij het instellen van een zoekprofiel kun je ervoor kiezen automatisch een e-mailbericht te ontvangen als een woning die aan jouw wensen voldoet geadverteerd wordt. 

Je maakt een zoekprofiel aan door in te loggen op de website van Woning in Zicht via www.woninginzicht.nl . Je komt nu in ‘Mijn Overzicht’. Vervolgens klik je op ‘Zoekprofiel en Tipbericht’.  

Hier kun je aanklikken wat je belangrijk vindt aan je nieuwe woning. Bijvoorbeeld het woningtype en de wijken waar je graag wilt wonen. Let op: hoe specifieker je woonwensen, hoe minder aanbod je te zien krijgt waardoor je wellicht interessante woningen mist!

Onderaan de pagina kun je aangeven of je een tipbericht wilt ontvangen met een overzicht van de advertenties die voldoen aan je zoekprofiel en inschrijfgegevens. Hier  kun je ook je zoekprofiel opslaan en eventueel meteen het resultaat laten tonen. 

Waarom kan ik niet op alle woningen reageren? 

Naast de huishoudgrootte en de leeftijd (bij 55+ woningen) stellen de corporaties voorwaarden aan het inkomen, zodat de goedkoopste woningen terecht komen bij de woningzoekenden met de laagste inkomens.

Dit wordt het 'passend toewijzen' genoemd en is wettelijk bepaald door de overheid. Meer informatie over de huurprijscategorie waarin je kunt huren vind je in de Huurinkomenstabel. Soms staat er een aanvullende inkomensgrens in de advertentietekst van een woning.

Ik zie een woning waar ik op wil reageren, maar als ik ingelogd bent zie ik hem niet meer. Hoe kan dat? 

Je kunt alleen reageren op het Passend Aanbod dat naar voren komt als je bent ingelogd op www.woninginzicht.nl 

Wanneer jij onze website bezoekt zónder eerst in te loggen is er woningaanbod te zien dat later weer verdwenen is als je eenmaal bent ingelogd om te reageren. Dit heeft alles te maken met het passend toewijzen. Helaas kan dat niet veranderd worden. 

Mijn inkomen is maar iets hoger of lager dan het maximale inkomen in de voorwaarden. Mag ik dan wel reageren? 

Nee, je kunt niet reageren op een woning als jouw inkomen hoger of lager is dan wat er vermeld staat in de huurinkomenstabel. Meer informatie over de huurinkomenstabel en Passend Toewijzen vind je hier

Hoeveel reacties mag ik tegelijk plaatsen? 

Bijna elke dag verschijnt er wel nieuw woningaanbod op onze website. Op die manier kun je dus meerdere reacties per week plaatsen. Je mag als woningzoekende 3 lopende reacties hebben op 3 openstaande advertenties. 

Kan ik mijn reacties verwijderen? 

Zolang de advertentie is gepubliceerd kun jij je reactie verwijderen. Na de sluitingsdatum is dit niet meer mogelijk. 

Waarom wel of niet jouw reactie verwijderen? 

Het is niet nodig om je reactie te verwijderen. Zodra een advertentie eenmaal is gesloten, kun jij weer een nieuwe reactie plaatsen op een woning die online staat. 

Heb je echt geen interesse meer in de woning, dan kun je tot het moment dat een kandidaat de woning accepteert, jouw eigen reactie nog verwijderen. Daarna is niet meer mogelijk. 

Er komt een woning vrij waar ik interesse in heb, hoe kom ik daarvoor in aanmerking? 

De verhurende woningcorporatie bepaalt of de vrijgekomen woning wordt aangeboden via Woning in Zicht. Als dat zo is, dan kun je reageren op de advertentie. Het is niet mogelijk om buiten het reguliere traject in aanmerking te komen voor een woning.

Ben je benieuwd of een vrijgekomen woning wordt geadverteerd? Dan kun je dit navragen bij de verhurende woningcorporaties. Je vindt de contactgegevens op de website van Woning in Zicht. 

Worden er 55+ woningen aangeboden? 

Ja, er zijn woningen die geschikt zijn voor 55+

De toewijzingsvolgorde voor 55+ woningen is als volgt:

  • Woningzoekenden ouder dan 55 jaar*.
  • Woningzoekenden jonger dan 55 jaar (of deze doelgroep in aanmerking komt voor de woning, staat vermeld in de advertentietekst).

* Het kan zijn dat woningzoekenden met een Wmo-verhuisverklaring voorrang krijgen op deze woningen, die zie je terug in de advertentie.

Hoe laat komen woningen online? 

Woningen worden dagelijks om 19.00 uur gepubliceerd. Geen tijd om iedere dag op de website te kijken? Vul je zoekprofiel in en je ontvangt dagelijks een tipbericht.

Hoe lang duurt het voordat ik een woning krijg? 

Hoe lang het duurt voordat je een woning aangeboden krijgt en wat je kansen zijn is heel moeilijk in te schatten.

Dit heeft alles te maken met je eigen inschrijfduur en op welke woningen jij reageert in welke modellen. Daarnaast heeft het er ook mee te maken wie er net als jij op dezelfde woningen reageert.

Ik kan niet reageren op een woning en krijg een foutmelding. Wat moet ik doen? 

Er zijn zes situaties waarin je niet kunt reageren op woningen: 

1. De huurprijs van de woning past niet bij je inkomen. Je ziet in de huurinkomenstabel in welke huurprijsklasse je kunt reageren op woningen.

2. Je hebt binnen een half jaar twee keer niet gereageerd op een woningaanbieding. De inschrijving wordt dan voor drie maanden geblokkeerd. Je ontvangt een bericht op het moment dat de inschrijving geblokkeerd wordt. Ben je het niet eens met deze blokkade? Stuur je bezwaar naar info@woninginzicht.nl.  

3. Je huurovereenkomst is ontbonden door één van de corporaties vanwege een hennepplantage. De inschrijving wordt voor de duur van 2 jaar na de ontruiming geblokkeerd. Je krijgt van de corporatie waar je huurder was een brief waarin de duur van de blokkade vermeld staat. Bij deze blokkade kun je ook niet reageren op woningen. Als je je verlengingskosten betaalt, blijf je wel inschrijfduur opbouwen. Stuur een bezwaarschrift naar de woningcorporatie waar je de woning van huurde als je het niet eens bent met deze blokkade. Je vindt de contactgegevens op www.woninginzicht.nl.

4. Je huurovereenkomst is ontbonden omdat je huurschuld hebt opgebouwd. De blokkade blijft staan tot de huurachterstand is afgelost. Je krijgt van de corporatie waar je huurder was een brief met de voorwaarden. Ook bij deze blokkade kun je niet reageren op woningen. Stuur een bezwaarschrift naar de woningcorporatie waar je de woning van huurde als je het niet eens bent met deze blokkade. Je vindt de contactgegevens op www.woninginzicht.nl.

5. Je hebt overlast veroorzaakt op je adres. Je krijgt van de corporatie waar je huurder was een brief met de voorwaarden. Ook bij deze blokkade kun je niet reageren op woningen. Stuur een bezwaarschrift naar de woningcorporatie waar je de woning van huurde als je het niet eens bent met deze blokkade. Je vindt de contactgegevens op www.woninginzicht.nl.

6. De laatste reden waarom een inschrijving geblokkeerd kan worden is bij geweld tegen een corporatiemedewerk(st)er. Ook bij deze blokkade kun je niet reageren op woningen. Stuur een bezwaarschrift naar de woningcorporatie waar je de woning van huurde als je het niet eens bent met deze blokkade. Je vindt de contactgegevens op www.woninginzicht.nl.

Klacht indienen

Is je klacht niet naar tevredenheid afgehandeld of heb je binnen 4 weken geen reactie ontvangen van Woning in Zicht of de woningcorporatie? Dan kun je een klacht indienen bij de Klachtencommissie. 

Via e-mail je vraag stellen

Woning in Zicht is een digitaal loket. Voor vragen omtrent je inschrijving helpen we je graag via e-mail. Vul het contactformulier in als je een vraag hebt. 

Wij streven ernaar op werkdagen binnen 24 uur te reageren. 

 

Telefonisch of persoonlijk jouw vraag stellen

Wil je graag iemand (telefonisch) spreken? Dan kun je contact opnemen met een van de deelnemende corporaties: contactgegevens van de corporaties